tirsdag 13. januar 2015

Nyttårsfiske

Skrevet av Andreas Næristorp

Nyttårsuken, full av fridager og gode værmeldinger måtte selvfølgelig brukes fornuftig.

31.12: Klubbkonkurranse etter abbor. Abboren var absolutt ikke i støtet, klarte å true opp noen få men små abbor og endte på 3. plass med en abbor på voldsomme 300g..

01.01: Prøve å perse på abbor. Dro med meg Frederik ut, og sammen satt vi og truga på en velkjent plass på en av de mellomstore sjøene på Østlandet. Jeg fikk en kilosgjedde, Frederik fikk 4 abbor fra 800g-1070g i samme hullet. Godkjent!

 
Abbor på 1070g



02.01: Jobb, og rett hjem og gjøre klart isfiskeutstyret og det tok en god del timer...

03.01: Samme plass som første nyttårsdag. Med denne dagen var Andreas, Karl Johan, Stein og Marius. Marius fikk en abbor på 1040g som var hans første over kiloen. Gratulerer med den!
Umulig å få mengder av agnfisk, og abboren spiste hverken det ene eller det andre. Fikk småmort og abbor, blanka på fisk over 50g..

03.01, kveld: Laka skulle til pers. Jeg og Andreas spiste et heller jævlig måltid på McDonals på tur hjem, og plukka opp Jonas på veien. Vi fikk ingenting. Jeg sovna i stolen og ble stivfrossen..

04.01: Litt rådville over hva vi skulle finne på, men Andreas og Jonas var gira på å teste en sjø jeg ikke har vært på før. Kjent for sine enorme mengder smågjedder og relativt ok abborfiske gjorde vi et forsøk. Nærmere 2 km å gå fra parkeringa, men med strøken blank is var det ikke noe problem. Vi satt ut 4 stenger hver etter gjedda og løp rundt med balanse.

Etter at jeg fikk satt ut stang nr 4 og fiska etter abbor i omkring 10minutter drar det avgårde på den stanga jeg alltid setter ut på en plass jeg ikke har trua på. Rart med det, oftest er det de stengene som leverer de beste fiskene.. Omtrent 2.7m dyp der, agnfisken stod på 1.5m.

Fisken runner kjapt, men jevnt så jeg går rolig mot hullet. Når gjedda plutselig stopper er det ikke annet å gjøre enn å spurte til hullet for å unngå dyp kroking. Ved at jeg løper skremmer jeg gjedda igjen og når jeg plukker opp stanga gjør jeg ikke tilslag engang jeg bare bremser fisken med tommelen på spolen og sveiver på til jeg får tyngde i stanga.

Var ganske sikker på at det var ei snipe i starten siden den oppførte seg helt fullstendig koko med flere lange utras og generelt mye energi, men når fisken kommer opp til hullet første gang er det en pen fisk.

Andreas og Jonas kommer bort til hullet for å assistere og etter noen minutter får vi avkroka gjedda i hullet og lagt den over i pulken min som er bygget om til svømmebasseng for anledningen. Fisken var perfekt kroka og alt var bare velstand.

Alle foto: Andreas Aanerud Johansen







8700g og 108cm stutt gjeddemadam. Godt fornøyd.


Kult å lykkes på årets første skikkelige gjeddemeitetur, på en helt ny plass. Vannet skal nok besøkes flere ganger, med litt ferskere agnfisk!






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar