onsdag 9. januar 2013

Sjøismeite etter prikkefisk


Jeg og Andreas har hatt en plan om teste sjøørreten når det ble forhold til det. Vi trappet derfor kjapt opp på isen når den endelig var blitt gangbar. Litt vrient å komme seg ut på sjøisen som vanlig, men det gikk greit.

Ismeite etter sjøørret skulle man tro var lett. ”Ørreten bare sluker agnet uansett” har vært en teori som  glatt har blitt dumpa. Makan til forsiktig fisk. Vi fisker med åpen spole, abborutstyret og alarm. Likevel så slipper litt for mange fisk agnet rett etter at vi har kommet bort til stanga for å gi tilslag. 


Uansett så ble det en ikke så alt for gal tur, jeg fikk en ørret på halvannen kilo, og Andreas fikk makrell. På sjøisen er det alltid noe å gjøre, det er deilig. En halv uke senere var vi på plass igjen. Plutselig så var isen på plassen vi fiska på tidligere borte... Åpent vann!! Forholdene endrer seg fort, noen ganger alt for fort. Heldigvis er det meldt minusgrader hele langtidsvarselet, så kanskje det blir flere muligheter. Akkurat nå står abboren i huet mitt, så den skal testes om ikke så alt for lenge. 


Ørret 1540 gram


Denne hadde den allerede spist

/Simen

2 kommentarer:

  1. Bruk FC-fortom på 0,25-0,30, sirkelkrok og dropp alt som heter bly hvis strømforholdene tillater det. Må man bruke bly, så bruk så lite som mulig. Det er også lurt å kappe av halen (omtrent midt på haleroten) på brislingen. Alt dette gjør at prikkefisken ikke spytter så fort. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for tips! Bruker flourcarbon i den tykkelsen allerede. 1-2 splitthaggel a 0,8 gram er standaren, men kanskje jeg burde kutte de ut? Fisken spytter ikke fort heller, er typisk at fisken spytter når man er kommet fram til stanga. Sirkelkrok har jeg ikke trua på til ismeite, men kan teste det om jeg mister for mange fisk.

      Slett