mandag 24. desember 2012

Klubbtur i Østfoldskogene


Jeg kjenner ikke definisjonen av ”klubbtur”, men torsdag var i hvert fall flere enn to av X-CPERTs medlemmer sammen på tur, og det får duge.


Sollien og jeg hadde prata litt om et ismeitepass denne dagen, og Halvor og Simen meldte seg på. Vi var ikke helt sikre på hvilket vann vi skulle fiske på, men etter en liten diskusjon falt valget på et av Østfolds dype skogsvann, med storabbor som mål.


Tidlig om morgenen var Sollien, Simen og jeg på vei utover isen. Halvor måtte dessverre melde avbud, da magen hans ikke ville samarbeide.

Kort tid etter var til sammen tolv ismeitestenger fordelt utover den utvalgte spotten.


Det tok ikke mange minuttene før jeg fikk et runn og kunne sette mothugg.

                                      

Etter noen sekunder kunne jeg løfte dagens første abbor opp av hullet. Dermed var det på med nisselua for et par førjulsbilder av fisken. Før vi kom så langt, runna det på en av mine andre stenger, og abboren fikk stå litt i agnfiskdunken mens jeg løp til stanga det runna på. Runnet resulterte i en liten gjedde, som raskt ble etterfulgt av enda en på en annen stang. Fiskene fikk rask retur, og Simen og jeg kunne konsentrere oss om den omfattende foto shooten av abboren i agnfiskdunken.



Borrepus på 7-800 gram. Riktig art, men ikke helt av kaliberet vi var ute etter.


Morgenen fortsatte med noen sniper i tide og utide. – Stort sett i utide.
Rett før klokka ti fikk Simen et runn. Fisken ble rekordraskt kroka, da Simen sekunder tidligere hadde øst det aktuelle hullet tomt for is.


Raskt og kontant tilslag. Veldig kontant.


Det ble meldt om gjedde, men ikke lenge etter kom det merkverdige lyder fra vestkantgutten. Lydene, og ikke minst de påfølgende, mer eller mindre rasjonelle bevegelsene, tydet på at dette var noe annet enn gjedde.
Jeg løp bort til Simen for å beskue det hele, men før jeg rakk bort, var fisken kommet opp av hullet. – Og for en fisk!


 
Fisken ble veid til 1640 gram og hadde en lengde på 48,5cm. Dette er faktisk den største abboren jeg har sett i levende live – 20 gram tyngre enn min pers på abbor, som ble tatt på samme spotten våren i forveien.

Etter en liten fotorunde, selvfølgelig med riktig lue, kunne Simen slippe fisken tilbake i sitt rette element.



Fisken var 40 gram tyngre enn Simens tidligere pers fra Visterflo. Gratulerer med ny pb, Simen!

Etter Simens görborre, fikk vi en dødperiode før det igjen kom noen runn i ny og ne. Disse var stort sett representert av gjedder støpt i samme snipeform, og Sollien var desidert råest på snipefiskinga.


I mellom alle smågjeddene, fikk Simen en abbor. Denne var knapt et par hundre gram, og jeg har aldri tidligere sette en så liten abbor blitt tatt på ismeite.


Sollien fortsatte å vippe opp smågjedder, jeg fiska agnfisk og Simen fiska abbor. Sistnevnte var nemlig ikke ferdig med å fiske storabbor, og dro likeså godt opp et eksemplar på 1160 gram.


Simen leverer. Flink gutt.



Etter enda et par siper og litt agnfiske, ble det kaldere. Om det var vinden som økte på, eller om det faktisk ble flere minusgrader, vites ikke. Vi ble i alle fall enige om å kalle det en dag.

Dermed kan jeg takke gutta for en flott tur. Spesielt takk til Simen som fikk både den største og den minste abboren jeg har sett blitt tatt på ismeite. En enda mer spesiell takk til Sollien som stod for bil og medbragt kaffe..


Med dette ønsker jeg alle X-CPERT medlemmer, og ikke minst alle bloggleserne en riktig god Jul, og et godt, nytt fiskeår.




Julehilsen,

Edvard

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar