søndag 31. januar 2016

Nye Rekorder

Den norske middelklassen lider av et syndrom - vi er sykelig opptatt av eksklusivitet og eleganse. Vi bor heller i en liten kåk for å få råd til Tesla, damene ofrer drømmereiser for Gucci-vesker, alt dette for å få en fot innenfor den øvre middelklassen. Eller det de innbiller seg er den øvre middelklassen. Nordmenn flest eier nemlig ikke nåla i veggen, alt tilhører bankene, mens vi stadig skuffer gjelda lengre og lengre over pipa. I et slikt samfunn er det deilig kontroversielt å være sportsfisker. Usnobbete og lite kostnadskrevende, selve proletariatets fritidssyssel, trøsten for alkisene på Ulvøybrua og arbeidsinnvandrerne fra Øst-Europa. Og spesielt deilig er det å være en ultimat meite-raddis, altså mortefisker. Det er like moro hver gang jeg får det nedverdigende, nesten medlidende blikket, når nysgjerrige naboer på Nordstrand får høre at jeg skal på fisketur, og i tillegg kan legge til at jeg ikke fisker etter edle fettfinner, men MORT!? Det de derimot ikke vet, er at mens de skal tilbringe dagen på et kjøpesenter, stå i kø og svi av kredittkortet på Kina-plast, skal jeg sette med ved bredden av en liten idyllisk elv og bli rik. Rik på sanseinntrykk, naturmystikk, mestring, frisk luft, rekreasjon og spenning. Spenningen med å kanskje lure en ny pers, eller i det minste se en. Dessverre er det lenge siden forrige mortepers. Femten år for å være helt nøyaktig. Men i fjor var jeg i det minste nærmere en pers enn noensinne, rent fysisk, da jeg fikk klemt inn en overnatting ved Haukvannet mellom noen møter i Bartebyen. Det ble ingen stormort på meg, men en måned senere var gleden minst like stor, da petribror Øystein lurte opp drømmefisken - mort over kiloen. Med sine 1090 gram var morten også ny klubbrekord, og endte opp med å bli årets fisk både i NMU og X-cpert. Største grattis til Mester Øystein!!

Dr Sven

Et slitent scan av den gamle klubbrek'en på 900gr 

1090gr Premium-mort fra Trøndelag



1 kommentar:

  1. Alltid like imponerende med stor mort. Og skarp sosiologisk analyse. Er det Rolness som har vært på fisketur?

    SvarSlett